Stap in je Rustcocon


Ontdek de kracht van bewuste, diepe ontspanning.
Terug in je eigen authentieke kracht.

Donderdagavond om 19.00 uur (om de 14 dagen)

          
door: Linda Beekelaar
Yoga Alliance gecertificeerd yoga nidra & restorative teacher & facilitator


Yoga Nidra is een liggende bewuste ontspanningsyoga en vraagt geen fysieke inspanning. Een combinatie van diepe lichaamsontspanning en mentaal bewustzijn.

Het lijkt een dutje maar is toch anders. Bij een dutje sluit je meestal alles af, inclusief gewaarzijn. Yoga Nidra begeleidt je om alles af te sluiten, naar binnen te keren en gewaarzijn toe te voegen.


Rustige reis naar binnen
Yoga Nidra is een rustige reis naar binnen naar de stilte die oude gewoonten, vermoeidheid, zorgen en stress transformeert en loslaat.
Het is techniek voor lichaamsbewustzijn, fysieke verjonging, mentale ontspanning en helderheid, groei in bewustzijn en algemeen welzijn. En dat is precies wat Yoga Nidra doet: rusten, loslaten en terug in je authentieke eigen kracht staan.

Zielsfluisteringen
Aan het einde van Yoga Nidra word je uitgenodigd om naar de stem van je ziel te luisteren. Voor veel mensen is het niet gemakkelijk om deze fluisteringen in ons dagelijkse leven te horen. Het einde van de Yoga Nidra sessie is een ideaal moment om naar deze fluisteringen te luisteren, omdat je denkende geest dan in rust is. Yoga Nidra brengt je terug naar je ziel, je kern, je Authentieke Zelf.

Voor wie is Yoga Nidra?
Yoga Nidra is in principe voor iedereen geschikt, zeker voor mensen die nooit yoga of meditatie hebben gedaan. Wel adviseer ik wanneer je een psychische of mentale aandoening hebt, eerst advies te vragen bij de persoon waarbij je in behandeling bent of yoga nidra geschikt is voor jou op dit moment.

“De meeste mensen slapen zonder spanning op te lossen – dit is Nidra. Nidra is slapen, zonder meer, maar Yoga Nidra betekent slapen nadat alle ballast is afgegooid. Het is slaap van een gelukzalige, hogere kwaliteit.”
~Swami Satyananda



Onze hersenen tijdens Nidra Yoga

Tijdens Yoga Nidra pendelt je lichaam en geest heen en weer tussen ontspannen wakker zijn en slapen. Onze hersenen vertonen hierbij verschillende hersengolven. Deze hersenactiviteit kunnen we waarnemen door middel van EEG (een elektro- encefalogram). Aan de oppervlakte van de schedel worden wisselingen in spanning gemeten en grafisch weergegeven. Deze spanningswisselingen komen voort uit de fysiologische gebeurtenissen in elke hersencel. Dit wordt weergegeven in Hertz, het aantal trillingen per seconde.

Wakker: BETA 13-20 Hertz Bewuste geest
Yoga NIDRA: ALFA 8–12 Hertz Bovenbewuste geest
Droomslaap/NIDRA: THETA 4-7 Hertz Onderbewuste geest
Diepe slaap: DELTA 0-4 Hertz Onbewuste geest

Bron: Boek Yoga Nidra door Swami Satyananda Saraswati.

Effecten en resultaten van Yoga Nidra

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten en resultaten van Yoga Nidra. Hieronder volgen er een aantal.
Belangrijk is wel dat er regelmatig geoefend wordt.

Effecten van Yoga Nidra:

  • Brengt lichaamsbewustzijn, zodat je helemaal aanwezig kunt zijn in het nú.
  • Leidt tot diepere verbinding met ons authentieke zelf.
  • Heft stress op, ontspant het fysieke- en geestelijke lichaam waardoor het zelfgenezend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd.
  • Herstelt en voorkomt psychosomatische klachten zoals: hoge bloeddruk, astma, reuma, allergieën.
  • Ondersteunt bij Burn-Out, HSP, PMS en overgangsklachten.
  • Helpt bij slaapproblemen.
  • Helpt bij verwerken van verdriet, neerslachtigheid en depressieve klachten.
  • Vergroot heldere focus, creativiteit en zelfvertrouwen.
  • Geeft je een gevoel van vreedzaam en lichter voelen, en vreugdevoller, compleet of ‘heel’ te zijn.


Verschil tussen slapen en Yoga Nidra

De meeste mensen gaan slapen zonder vooraf hun spanningen los te laten. Televisie kijken of een boek lezen kan onstpannend zijn, maar nog steeds zijn er externe prikkels.
Yoga Nidra is echter de soort slaapfrequentie waarna alle lasten van je afgevallen zijn. Het gaat hier om een volkomen en andere en hogere kwaliteit van slapen. Het is namelijk iets wat je bewust doet, dus je blijft wakker.
Na een Yoga Nidra sessie kan je even opgeknapt en ontspannen voelen als na 3 á 4 uur slaap.


Praktische informatie

Donderdagavonden om 19.00 uur (om de 14 dagen)
Les duurt 50 minuten.

Prijs:

Voordeelabonnement van 5 lessen: € 50,00* bij vooruitbetaling.
Later instappen: resterende lessen á € 11,00* per les bij vooruitbetaling.
Eén les of een losse les: € 12,50*.

* Wil je een factuur, dan komt er 21% btw bij de prijs op.

  • Data: kijk op de hoofdpagina Deep Relax Yoga of zie agenda.
  • Materialen: Breng zelf een yogamat mee of een groot (strand)laken om op onze yogamat in de studio te leggen + grote handdoek voor de Relax Yoga les (om over het bolster te leggen).
  • Kledingadvies: losse kleding in laagjes + sokken om je temperatuur ook zelf te kunnen regelen. 
  • Docent: Linda Beekelaar – gecertificeerd Yoga Nidra & Restorative yoga docent. Meer info over Linda.
  • Inschrijven: Er kunnen max. 8 deelnemers per les toegelaten worden om afstand te garanderen. Aanmelden is dus verstandig.

“Vrede, heling en vreugde in je leven ervaar je vooral als je weer zacht bent IN JeZelf.”


Yoga Nidra wordt ook gegeven in de Deep Relax Yoga lessen waarin rustgevende Restorative Yoga houdingen, mindfulness en etherische oliën aan bod komen.

>>> Kijk ook eens bij de Rustcirkel voor vrouwen – Helende Tuin van Stilte

>>> Ook worden regelmatig XL Relaxatie lessen gegeven waarin Yoga Nidra wordt gecombineerd met o.a. klankschalen, kristallen of essentiële oliën.