Yoga Nidra

Yoga Nidra Meditatie

Laat je meevoeren naar de meest herstellende staat van ‘Zijn’

door: Linda Beekelaar

Yoga Nidra is een liggende rust-meditatie en vraagt weinig tot geen fysieke inspanning. Het brengt je hoofd op orde, kalmeert je zenuwstelsel en je ervaart een intens diepe rust. Als je je hersengolven zou meten zou je denken dat je diep slaapt. Toch ben je helder en aanwezig. Na een Yoga Nidra sessie zal je merken dat je je even opgeknapt en ontspannen voelt als na 2 á 3 uur slaap.

Hierdoor zak je weer in je lichaam. Je lichaam krijgt ontspanning en rust die het nodig heeft om het zelfherstellend vermogen te activeren. Het maakt je kalm, helder en uitgerust.

Het is een ideale manier om je lichaam te leren voelen. Terug contact met jezelf te hebben. En het fijne is, je hoeft niets te doen. Je gaat lekker liggen met een dekentje over je heen om warm te blijven en je luistert naar de meditatie.

Yoga Nidra is voor iedereen geschikt, zeker ook voor mensen die nooit yoga of meditatie hebben gedaan.



Onze hersenen tijdens Nidra Yoga

Tijdens Yoga Nidra ‘pendelt’ je lichaam en geest heen en weer tussen ontspannen wakker zijn en slapen. Onze hersenen vertonen hierbij verschillende hersengolven. Deze hersenactiviteit kunnen we waarnemen door middel van EEG (een elektro- encefalogram). Aan de oppervlakte van de schedel worden wisselingen in spanning gemeten en grafisch weergegeven. Deze spanningswisselingen komen voort uit de fysiologische gebeurtenissen in elke hersencel. Dit wordt weergegeven in Hertz, het aantal trillingen per seconde.

Wakker: BETA 13-20 Hertz Bewuste geest
Yoga NIDRA: ALFA 8–12 Hertz Bovenbewuste geest
Droomslaap/NIDRA: THETA 4-7 Hertz Onderbewuste geest
Diepe slaap: DELTA 0-4 Hertz Onbewuste geest

Bron: Boek Yoga Nidra door Swami Satyananda Saraswati.


Effecten – goede resultaten van Nidra Yoga

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten en resultaten van Yoga Nidra. Hieronder volgen er een aantal van.
Belangrijk is wel dat er regelmatig geoefend wordt.

Yoga Nidra kun je op elk tijdstip van de dag beoefenen. Bijvoorbeeld voor het slapen, voor een betere nachtrust. Maar ook overdag om energie op te laden. Je voelt je uitgerust en verfrist als na twee of drie uur slaap.

Effecten van Yoga Nidra:

  • Heft stress op – het ontspant het fysiologische en psychische systeem
  • Heelt en voorkomt psychosomatische klachten zoals: hoge bloeddruk, astma, reuma, allergieën.
  • Helpt bij slapeloosheid en bij beter inslapen.
  • Vermindert de behoefte aan slaap
  • Laadt lichaam en geest op
  • Geeft een gevoel van vreugde, compleet of ‘heel’ zijn
  • Helpt bij verwerken van verdriet, waaronder rouwverwerking
  • Helpt bij neerslachtigheid en depressieve klachten.
  • Leert je om te gaan met lastige emoties.
  • Vergroot het zelfvertrouwen.
  • Verbetert concentratievermogen en creativiteit.
  • Leidt tot dieper besef van onze geest.
  • Brengt lichaamsbewustzijn en verbinding met jezelf.


Verschil tussen slapen en Yoga Nidra

“De meeste mensen gaan slapen zonder vooraf hun spanningen los te laten. Dat noemt men Nidra. Nidra betekent slaap, om het even welke slaap.
Yoga Nidra is echter de slaap waarna alle lasten van je afgevallen zijn. Het gaat hier om een volkomen en andere en hogere kwaliteit van slapen. “
Swami Satyananda Saraswati      (1923 – 2009)

Data en prijs

Kijk in de Agenda voor data waarop Yoga Nidra sessies worden gegeven.
De prijs is € 15,00 incl. kop thee en gebruik van yogamat, dekentje.

Een goede voorbereiding op de Yoga Nidra is Restorative Yoga; inleidende rustgevende houdingen.
Yoga Nidra en Restorative Yoga worden ook gegeven in de 2-wekelijke Relax Yoga lessen
Ook worden regelmatig XL lessen georganiseerd.

Geef jezelf zorgzame aandacht om thuis te komen ín jeZelf…