Yoga Nidra – rustmeditatie

“Een uur Yoga Nidra staat gelijk aan 3 á 4 uur slapen”



‘Zacht terug ín jezelf’

Diepe, bewuste ontspanning
in contact met je lichaam

          
door: Linda Beekelaar, gecertificeerd Yoga Nidra & Restorative Teacher


Yoga Nidra is een liggende vorm van ontspanningsyoga en vraagt geen fysieke inspanning. Je ligt comfortabel op je matje met je ogen gesloten en hoeft enkel te luisteren naar mijn stem.

Yoga betekent eenheid of verbinden en Nidra betekent slaap.
Yoga Nidra is een op slaap gebaseerde, bewuste ontspannings- en meditatietechniek, ook wel slaapyoga of rustmeditatie genoemd.
Het lijkt op een dutje omdat je in slaap bent, maar is toch anders. Een dutje sluit meestal alles af, inclusief gewaarzijn, terwijl yoga nidra rustmeditatie je begeleidt om alles af te sluiten en gewaarzijn toe te voegen. Hierdoor word je je gewaar van je lichaam en is je ontspanning effectiever. Voor absolute ontspanning moet je bewust blijven. Je staat dan ook meer open om afremmende emotionele en mentale patronen los te laten.

Even opgeknapt zijn als na 3 á 4 uur slaap
Yoga Nidra brengt je geest én lichaam tot rust, kalmeert je zenuwstelsel en je ervaart een intens diepe rust. Als je je hersengolven zou meten zou je denken dat je diep slaapt. Toch ben je helder en aanwezig.

Hierdoor zak je weer ín je lichaam, krijgt er bewust contact mee. Dán gaat je lichaam ontspannen en krijgt het de rust die het nodig heeft om het zelfherstellend vermogen te activeren. Het maakt je kalm, helder en uitgerust en is een ideale manier om je lichaam (terug)te leren voelen; terug contact met jezelf te hebben.
Na een Yoga Nidra sessie kan je even opgekapt en ontspannen voelen als na 3 á 4 uur slaap.

Yoga Nidra is in principe voor iedereen geschikt, zeker ook voor mensen die nooit yoga of meditatie hebben gedaan. Wanneer je een psychische aandoening hebt, raadpleeg dan eerst even de persoon waarbij je in behandeling bent.



Onze hersenen tijdens Nidra Yoga

Tijdens Yoga Nidra pendelt je lichaam en geest heen en weer tussen ontspannen wakker zijn en slapen. Onze hersenen vertonen hierbij verschillende hersengolven. Deze hersenactiviteit kunnen we waarnemen door middel van EEG (een elektro- encefalogram). Aan de oppervlakte van de schedel worden wisselingen in spanning gemeten en grafisch weergegeven. Deze spanningswisselingen komen voort uit de fysiologische gebeurtenissen in elke hersencel. Dit wordt weergegeven in Hertz, het aantal trillingen per seconde.

Wakker: BETA 13-20 Hertz Bewuste geest
Yoga NIDRA: ALFA 8–12 Hertz Bovenbewuste geest
Droomslaap/NIDRA: THETA 4-7 Hertz Onderbewuste geest
Diepe slaap: DELTA 0-4 Hertz Onbewuste geest

Bron: Boek Yoga Nidra door Swami Satyananda Saraswati.

Effecten en resultaten van Yoga Nidra

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten en resultaten van Yoga Nidra. Hieronder volgen er een aantal van.
Belangrijk is wel dat er regelmatig geoefend wordt.

Yoga Nidra kun je op elk tijdstip van de dag beoefenen. Bijvoorbeeld voor het slapen, voor een betere nachtrust. Maar ook overdag om energie op te laden. Na een Nidra-dutje van 15 minuten voel je je uitgerust en verfrist als na een uurtje slapen.

Effecten van Yoga Nidra:

  • Brengt lichaamsbewustzijn en (terug) in verbinding met jezelf.
  • Heft stress op en ontspant het fysieke en geestelijke lichaam.
  • Herstelt en voorkomt psychosomatische klachten zoals: hoge bloeddruk, astma, reuma, allergieën.
  • Ondersteunt bij Burn-Out, HSP, menstruele klachten en overgangsklachten.
  • Helpt bij slapeloosheid, bij beter inslapen en vermindert de behoefte aan slaap.
  • Helpt bij verwerken van verdriet, waaronder rouwverwerking.
  • Helpt bij neerslachtigheid en depressieve klachten.
  • Vergroot focus, creativiteit en het zelfvertrouwen.
  • Leidt tot dieper besef van onze geest.
  • Geeft je een gevoel van vreedzaam en lichter voelen, en vreugdevoller, compleet of ‘heel’ te zijn.


Verschil tussen slapen en Yoga Nidra

“De meeste mensen gaan slapen zonder vooraf hun spanningen los te laten. Televisie kijken of een boek lezen kan onstpannend zijn, maar nog steeds zijn er externe prikkels.
Yoga Nidra is echter de slaap waarna alle lasten van je afgevallen zijn. Het gaat hier om een volkomen en andere en hogere kwaliteit van slapen. “
Swami Satyananda Saraswati      (1923 – 2009)


Data en prijs

Kijk in de Agenda voor data waarop Yoga Nidra sessies worden gegeven.

>>> De prijs van een losse les Deep Relax Yoga van 75 minuten is € 15,00. In deze les worden ook rustgevende Restorative Yoga poses gedaan en komen mindfulness, ademhalingsoefening en etherische oliën aan bod: 2-wekelijke Deep Relax Yoga ‘Thuiskomen ín jezelf’

>>> Binnenkort wordt een extra Yoga Nidra les gestart van van een uur en deze bedraagt € 12,00 incl. gebruik van yogamat en dekentjes.

>>> Ook worden er XL Relaxaties georganiseerd met deze yogavormen, gecombineerd met o.a. klankschalen, kristallen of essentiële oliën.