Yoga Nidra

Yoga Nidra – Deep Relax

Laat je meevoeren naar de meest herstellende staat van ‘Zijn’

door: Linda Beekelaar

Yoga Nidra is een rust-meditatie en vraagt weinig tot geen fysieke inspanning. Deze vorm van yoga bestaat uit een serie meditatie oefeningen die je liggend uitvoert.
Het brengt je hoofd op orde, kalmeert je zenuwstelsel en je ervaart een intens diepe rust. Deze ultieme staat van ontspanning activeert het zelfherstellend vermogen van je lichaam.

Ook geschikt voor mensen die nog nooit yoga of meditatie hebben beoefend.



Wat betekent Yoga Nidra?

Zou je een doeltreffend middel willen hebben om rustig en kalm te blijven in de uitdagende omstandigheden in je leven? Lukt het je moeilijk om echt diep te ontspannen? Heb je last van stress, slaapproblemen of depressieve gevoelens? Dan kan Yoga Nidra wellicht iets voor jou zijn.

Deze diepte-ontspanningstechniek helpt je om lichamelijk, geestelijk en emotioneel volkomen te ontspannen. Het is een eenvoudige, efficiënte en zeer effectieve manier. Bij Yoga Nidra ‘pendelen’ lichaam en geest heen en weer tussen ontspannen en halfslaap.  
Je hoeft alleen maar te liggen en te luisteren. Na een Yoga Nidra sessie zal je merken dat je je even opgeknapt en ontspannen voelt als na 2 á 3 uur slaap.


Hoe gaat de Yoga Nidra oefening?

We starten iedere Nidra les met wat zachte losmaak oefeningen om daarna te gaan liggen en naar mijn stem te luisteren.
Yoga Nidra betekent ‘psychische slaap’. Je lichaam slaapt, maar toch blijf je wakker en alert, en in vol bewustzijn. Het is diepte-ontspanning die veel dieper gaat dan slaap. Je komt in een meditatieve staat tussen slapen en waken in. Hierdoor kun je ook bepaalde inzichten krijgen die normaal verborgen zouden blijven.

Door Yoga Nidra ontstaat ontspanning en algehele balans, waarin je beide hersenhelften in balans en harmonie worden gebracht. Alle zintuigen trekken zich terug, behalve het luisteren en voelen blijven actief tijdens de oefening.

De Yoga Nidra sessie doorlopen we een aantal fasen in een vaste volgorde. Deze fasen hebben allemaal een betekenis. We gaan via rondreizen door ons lichaam naar een ademoefening, en dan door naar onze Hartewens (Sankalpa). Dit is een positief besluit/voornemen van iets dat je wilt veranderen in je leven. Dan word je begeleid door een visualisatie en na ongeveer 40 minuten komen we uit de oefening.

Yoga Nidra is voor iedereen geschikt, zeker ook voor mensen die nooit yoga of meditatie hebben gedaan.


Onze hersenen tijdens Nidra Yoga

Tijdens Yoga Nidra ‘pendelt’ je lichaam en geest heen en weer tussen ontspannen wakker zijn en halfslaap. Onze hersenen vertonen hierbij verschillende hersengolven. Deze hersenactiviteit kunnen we waarnemen door middel van EEG (een elektro- encefalogram). Aan de oppervlakte van de schedel worden wisselingen in spanning gemeten en grafisch weergegeven. Deze spanningswisselingen komen voort uit de fysiologische gebeurtenissen in elke hersencel. Dit wordt weergegeven in Hertz, het aantal trillingen per seconde.

Wakker: BETA 13-20 Hertz Bewuste geest
Yoga NIDRA: ALFA 8–12 Hertz Bovenbewuste geest
Droomslaap/NIDRA: THETA 4-7 Hertz Onderbewuste geest
Diepe slaap: DELTA 0-4 Hertz Onbewuste geest

Bron: Boek Yoga Nidra door Swami Satyananda Saraswati.


Effecten – goede resultaten van Nidra Yoga

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten en resultaten van Yoga Nidra. Hieronder volgen er een aantal van.
Belangrijk is wel dat er regelmatig geoefend wordt.

Yoga Nidra kun je op elk tijdstip van de dag beoefenen. Bijvoorbeeld voor het slapen, voor een betere nachtrust. Maar ook overdag om energie op te laden. Je voelt je uitgerust en verfrist als na twee of drie uur slaap.

Effecten van Yoga Nidra:

  • Heft stress op – het ontspant het fysiologische en psychische systeem
  • Heelt en voorkomt psychosomatische klachten zoals: hoge bloeddruk, astma, reuma, allergieën.
  • Helpt bij slapeloosheid en bij beter inslapen.
  • Vermindert de behoefte aan slaap
  • Laadt lichaam en geest op
  • Geeft een gevoel van vreugde, compleet of ‘heel’ zijn
  • Helpt bij verwerken van verdriet, waaronder rouwverwerking
  • Helpt bij neerslachtigheid en depressieve klachten.
  • Leert je om te gaan met lastige emoties.
  • Vergroot het zelfvertrouwen.
  • Verbetert concentratievermogen en creativiteit.
  • Leidt tot dieper besef van onze geest.


Verschil tussen slapen en Yoga Nidra

“De meeste mensen gaan slapen zonder vooraf hun spanningen los te laten. Dat noemt men Nidra. Nidra betekent slaap, om het even welke slaap. Nidra Yoga is echter de slaap waarna alle lasten van je afgevallen zijn. Het gaat hier om een volkomen en andere en hogere kwaliteit van slapen. “
Swami Satyananda Saraswati      (1923 – 2009)

Data en prijs

Kijk in de Agenda voor data waarop Yoga Nidra sessies worden gegeven.
De prijs is € 15,00 incl. kop thee en gebruik van yogamat, dekentje.

Een goede voorbereiding op de Yoga Nidra is Restorative Yoga; inleidende rustgevende houdingen.
Yoga Nidra en Restorative Yoga worden ook gegeven in de 2-wekelijke Relax Yoga lessen
Ook worden regelmatig XL lessen georganiseerd.

Geef jezelf zorgzame aandacht om thuis te komen ín jeZelf…