Yoga Nidra

Yoga Nidra
Voor ultieme ontspanning, herstel en stilte…


Yoga Nidra – ook wel ‘slaap van de yogi’s’ genoemd – wordt gebruikt om je zowel geestelijk als lichamelijk voor te bereiden op een dieper niveau van bewustzijn.


In veel gevallen wordt dit gebruikt als ontspanningstechniek, omdat dit een geleidemeditatie is waarbij je ontspannen ligt op een matje. Toch is Yoga Nidra veel meer dan enkel een diepe ontspanning.

Met Yoga Nidra zuiver je je onderbewustzijn door gebruik te maken van Hartewensen, ook wel Sankalpa’s genoemd. Via mijn stem kom je in een steeds diepere staat van gewaarzijn, waardoor je uiteindelijk in je onderbewuste terechtkomt. Dit is de plek waar al je indrukken van je leven zijn opgeslagen. Die worden ook wel de zaadjes genoemd en deze kunnen rijpen tot actieve gedachtes die meestal uit je omgeving worden getriggerd.

Door de Yoga Nidra ben je in staat om die indrukken (de zaadjes) op te lossen of te veranderen. Zowel de indrukken die al in beweging zijn, als de indrukken die nog tot wording kunnen komen.

Sankalpa – Hartewens
De Hartewens, het Sankalpa, is de kracht van de Yoga Nidra. Oude gewoontes, overtuigingen etc. kunnen worden doorbroken. Een Sankalpa gebruik je om iets te willen veranderen in je leven.
Sankalpa kun je vertalen als besluit of voornemen. Het wordt ook wel een affirmatie genoemd. Het is een korte, positief geformuleerde zin die de diepe lagen van het onderbewustzijn beïnvloedt. Tijdens de Yoga Nidra bereikt de boodschap van de Sankalpa het onderbewuste.

Effecten van Yoga Nidra
Yoga Nidra kun je op elk tijdstip van de dag beoefenen. Bijvoorbeeld voor het slapen, voor een betere nachtrust. Maar ook overdag om energie op te laden. Je voelt je uitgerust en verfrist als na twee of drie uur slaap.

Uitwerkingen:

  • werkt ontspannend en activerend tegelijk.
  • verbetert de concentratie en gezondheid.
  • bevordert innerlijke rust en werkt stressverlagend.
  • verbetert het slaappatroon.
  • verandering in je dagelijkse patronen door het Sankalpa.
  • sympathische zenuwstelsel komt tot rust door fysieke ontspanning. para.
  • sympatische zenuwstelsel wordt geactiveerd waardoor herstel van het lichaam kan plaatsvinden.
  • intuïtie en onderscheidingsvermogen groeit.
  • je voelt je uitgerust en verfrist als na twee of drie uur slaap.

Een goede voorbereiding op de Yoga Nidra is Restorative Yoga.
Regelmatig wordt een XL les ‘Nidra & Restorative Yoga’ georganiseerd.
In de wekelijke Relaxatielessen worden ook Restorative houdingen en onderdelen van Yoga Nidra toegepast.

Geef jezelf zorgzame aandacht om thuis te komen ín jeZelf…